CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

torsdag 5. juli 2012

Lobotomisten av Eirik Husby Sæther

Tittel: Lobotomisten
Forfatter: Eirik Husby Sæther 
Forlag: Juritzen Forlag
Utgitt: 2012
Format: Innbundet
Språk: Norsk (bm)
Antall sider: 505
Kilde: Mottatt fra forlaget

OM BOKEN:
Om hånden lokker deg til synd, så hogg den av! Det er bedre for deg å gå vanfør inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete. MARK 09,43 .

Den unge, hjernevaskede pastorsønnen Johannes har blitt besatt av tanken på å kurere syndige mennesker, slik at de ikke kommer til Helvete. Han er psykologistudent, og i en lærebok fra 1800-tallet oppdager han at seksuell appetitt på den tiden ble diagnostisert som galskap. Den anbefalte kuren var å påføre pasientene smerte og fryktfølelse, og i verste fall: å lobotomere dem. Johannes starter sitt grufulle prosjekt - og kidnapper en ung kvinne. 

Politibetjent Daniel Vinge ved Savnetgruppa i Oslo etterforsker forsvinningssaken. Vinge har få spor å gå etter, og begynner å diskutere etterforskningen med kameraten Tom Stohl, en forhenværende fallskjermjeger i Hærens Jegerkommando. Tom skriver masteroppgave i Kriminologi og har valgt temaet "Ondskapen". Han blir mer og mer involvert i saken, også i sitt privatliv... Jakten er i gang.


LITT FORFATTEREN:
Erik Husby Sæther (1984) er kriminaletterforsker ved Oslo Politikammer. Han er født og oppvokst i Oslo.Som attenåring dro han inn i militæret og fotballkarrieren ble lagt på hylla. Han skulle bli sendt til Afghanistan, men fikk en tomhylse i øyet og ble alvorlig skadd. Da var det bare å reise hjem og studere.Han har en bachelorgrad i kriminologi fra UiO og  ble uteksaminert fra Politihøgskolen i 2009. Lobotomisten er hans debutbok.
Les mer her!






Denne boka fikk jeg lyst å ta fatt på etter å lest en omtale om den på én bokblogg.  Både plottet som stod bak på "vaskeseddelen" og coverdesignet lokket meg. Så jeg var heldig å motta et leseeksemplar fra forlaget og det er jeg glad for at jeg fikk.

Jeg hadde begynt å lese den når jeg fikk den for et par uker siden,men pga jeg har det med å begynne og så legge fra meg bøker om hverandre ble den satt litt på vent. Men nå var jeg glad for jeg tok fatt på den og jeg ble fort slukt inn igjen i historien som forfatteren har skrevet. For å si det sånn ble det noen sene kvelder og natt til idag måtte jeg bare få lest ferdig boka selvom jeg  måtte nesten bruke tannpirkere for å holde øynene mine oppe.

Det tok tok litt tid før jeg følte hele historien fikk fart på seg,men når man først kommer seg inn og blir "kjent" med karakterne så går resten av boka fort unna pga det er spenningstopper og kurver i hvert kapittel. Mot slutten av boka blir det en "katt og mus" lek.

Boka veksler mellom å følge Daniel og Tom,men også Johannes som er på ferd for å "redde" syndige kvinner med hjelp av Lobotomi og andre metoder så de kan bli fri fra synden de har begått. På den måten får vi lesere et lite innblikk i "skurken" hvis jeg skal bruke det termen,sitt sinnelag og vi blir som "fluer på veggen" der han prøve å rettferdiggjøre sine handlinger.

Det som jeg synes var kjempe bra med boka var hvordan forfatteren har lagt mye inn i miljøskildringer og som en tidligere student ved UiO kunne jeg kjenne meg igjen skildringene rundt universitetet. Foruten det er psykologi og menneskets sinn en vesentlig del av boka. Det stod mange interessante faktaer vedrørende psykologi . For meg virker som forfatteren har gjort en kjempe bra jobb med å finne stoff og som nevnt er miljøskildringene også med på skape en viss ramme rundt fortellingen.

Hvis jeg skal pirke borti noen med boken må det kanskje være at jeg følte at ting kunne gå litt fort i svingene mot slutten. Ellers så synes jeg dette var en kjempe bra  debut bok og jeg ser frem til å lese forsettelsen på denne boken (Leiemorderen).

Kort fortalt er "Lobotomisten"  debutboken til Erik H. Sæther og er en god krim/thriller som tar oss lesere litt nærmere å finne ut hva ondskap er ,og at  vi mennesker er i stand til å gjøre ondskap. Bokas 505 sider flyr unna når du kommer i gang med boka og den er vanskelig å legge fra seg når du først begynner med den. Skal du lese en krimbok i år så anbefaler jeg denne!

 Har du lest boka? Din mening?

Ps: Et intervju med forfatteren av denne boka kommer på bokbloggen min! Så stay tuned! 
 



2 kommentarer:

Birthe

Denne boken har jeg ikke lest, men for en som sjeldent leser krim synes jeg den virker spennende not til å få lyst til å lese den etter denne gode omtalen.

Ha en fin lørdag :)

Nina C.

SVAR TIL:

MELUSINE: Er heller ikke den som leser mye krim bøker,men jeg har begynt å få sansen for de mye mer nå. Er mange gode krimbøker der ute:) Ha en fin lørdag du også:)

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...